VBRO

Nederlandse online casino’s transformeren het spelverloop in een waar avontuur

De ervaring die je krijgt tijdens het spelen van online casino spellen wordt alsmaar beter en spectaculairder. Het spelen van een online slot is inmiddels niet meer te vergelijken met het laten spinnen van een ouderwetse fruitautomaat. Maar ook casino sites maken een online bezoekje steeds leuker, door het verzamelen van punten of het behalen van diverse niveaus in ruil voor beloningen. Deze innovatie en verandering van de online casino ervaring wordt gamification genoemd, en in dit artikel bekijken we de transformatie van nieuwe casino gameplay in Nederland.

Wat maakt gamification zo interessant voor spelers

Gamification is een totaalbeleving, die het spelen van computerspellen zo verslavend maken. De elementen die een online spel zo leuk en interessant maken, kunnen ook worden toegepast op websites en andere online content waardoor gebruikers blijven terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan de populaire app Duolingo voor het leren van een nieuwe taal, maar het wordt dus ook ingezet door online casino’s in ons eigen landje. Volgens Alexander Kamnetskyi, directeur van een bekend iGaming platform, is gamification veel meer dan alleen een “buzz-woord”.

Nederlandse casino’s zetten gamification op meerdere manieren in, bijvoorbeeld door:

✔️het aanbieden van missies: spelers kunnen bijvoorbeeld punten verzamelen die kunnen worden ingewisseld voor gratis spins. Dit is te vergelijken met een loyaliteits- of VIP-programma

✔️het behalen van niveaus in het casino: spelers kunnen een niveau behalen, waardoor ze bepaalde extra’s kunnen ontgrendelen. Denk aan: leuke goodies, deelname aan een toernooi of geldprijzen. De niveaus fungeren als een soort beloningssysteem

✔️het aanbieden van competities: spelers kunnen deelnemen aan een competitie, toernooi of een loterij, door het spelen van een bepaald spel. Hierdoor kunnen ze bonusgeld of echt geld winnen, en de beste spelers ontvangen een plaats op de ranglijst op de desbetreffende casinosite. Vaak wordt zo’n soort gamification maatregel ingezet om een bepaald casino spel te promoten en het is een van de redenen waarom mensen nieuwe gokkasten verkiezen.

Door het inzetten van gamification als online casino is het makkelijker om spelers terug te laten keren en vaker te laten spelen, evenals het voorkomen dat spelers overlopen naar de concurrent.

Conclusie

De effectiviteit van gamification is dus het toepassen van spelelementen in een andere context, zoals op de sites van online casino’s. Veel online casino sites draaien overig op hetzelfde software platform, en dit is de reden dat sommige sites op elkaar lijken. Een belangrijke manier om zich toch te onderscheiden is marketing, onder meer door het aanbieden van spelelementen die de speler entertainen en terug laten keren. Waaronder: toernooien, een VIP-programma, het sparen van punten, en meer. Het is een goede manier voor een casino om zich te onderscheiden en hun marktpositie te verbeteren ten opzichte van andere kansspel aanbieders.

De verwachting is dat de gamification trend alsmaar groter zal worden en deze nog maar net is begonnen bij online casino’s in Nederland. Het zal er waarschijnlijk voor zorgen dat “traditionele aanbieders” van kansspelen zoals gokkasten en loterijen in populariteit dalen, omdat de online ervaring gewoonweg voor meer vermaak zorgt. Er zullen dus veel innovatieve manieren bijkomen om het de speler naar de zin te maken en een extra dimensie toe te voegen aan de online gokervaring.

VBRO-Trotsplaat

VBRO-Trotsplaat