Voortaan kunnen Bruggelingen hun aanvraag voor wettelijk samenwonen nu ook digitaal indienen via Mijn Burgerprofiel. Stad Brugge zet hiermee in op de digitalisering van haar dienstverlening, met het oog op administratieve vereenvoudiging en extra gebruiksgemak voor haar inwoners. Dit past binnen de bredere digitale visie van Stad Brugge: ‘digital first, not only’.
Twee personen die in België wettelijk willen samenwonen kunnen hun aanvraag nu dus ook digitaal doen. Een loketbezoek is niet meer nodig. Wie dat verkiest, kan uiteraard nog altijd op afspraak langskomen.
Wanneer inwoners een digitale aanvraag willen registreren, vraagt een van de twee samenwonenden de wettelijke samenwoning aan via Mijn Burgerprofiel. De andere samenwonende ontvangt een e-mail om de aanvraag digitaal te ondertekenen. Het dossier wordt vervolgens automatisch doorgestuurd naar de dienst Burgerzaken. Indien alle informatie correct is, wordt het wettelijk samenwonen geregistreerd.
De aanvraag voor wettelijk samenwonen met een partner of huisgenoot zonder de Belgische nationaliteit moet nog altijd fysiek gebeuren, op afspraak, in het Huis van de Bruggeling.
Schepen van burgerzaken Mieke Hoste: “We streven ernaar om onze dienstverlening continu te verbeteren en toegankelijker te maken. Door het wettelijk samenwonen nu ook digitaal aan te bieden, maken we het proces sneller, eenvoudiger en gebruiksvriendelijker voor onze inwoners.”
Dit project werd mogelijk gemaakt dankzij de subsidiëring door Gemeentehuis van de toekomst, een project van Vlaamse Veerkracht, het relancebeleid van de Vlaamse Regering dat gefinancierd werd door de Europese Unie via NextGenerationEU.
Foto©Brugs Radiohuis