Stad Brugge vernieuwt vanaf 1 juni 2026 haar systeem voor afvalophaling. Restafval zal voortaan tweewekelijks in zakken worden opgehaald, terwijl GFT-afval wekelijks wordt ingezameld in stevige GFT-bakjes via een -vrijblijvend- abonnementssysteem. Ook voor groenafval en snoeihout komt er een nieuwe regeling.
Brugge moet, net als alle Vlaamse gemeenten, voldoen aan de doelstellingen uit het Lokaal Materialenplan 2023–2030. Daarom wil de stad het restafval verder terugdringen van 151 kilogram per inwoner in 2024 naar maximaal 148 kilogram tegen 2030. In 2016 bedroeg dat cijfer nog 218 kilogram per inwoner. Brugge behoort vandaag tot de best presterende centrumsteden en zit met slechts 3 kilogram verschil al zeer dicht bij de Vlaamse doelstelling.
In andere gemeenten binnen de IVBO-regio is de invoering van ‘gewichtsdiftar voor restafval’ – waarbij inwoners betalen per gewicht van hun restafval – de aangewezen methode om die doelstellingen te realiseren.
Voor Brugge is een andere aanpak mogelijk, aangezien we met de huidige resultaten bijna ons doel hebben behaald. Dat neemt niet weg dat het verder verminderen van restafval een blijvende prioriteit is voor zowel de stad als haar inwoners.
Aangezien de meerkost voor gewichtsdiftar – ongeveer 9,6 miljoen euro voor de periode 2026-2031 – niet in verhouding staat tot de beperkte daling die Brugge tegen 2030 nog moet realiseren in het restafvalcijfer (slechts 3 kg per inwoner), kiest ons stad ervoor dat de inzameling van restafval blijft verlopen via de restafvalzak.
De huidige composteerbare GFT-zakjes verdwijnen en maken plaats voor GFT-bakjes van 25 liter. Die zijn steviger, sluiten beter af en houden ongedierte op afstand. De ophaling gebeurt wekelijks, 52 keer per jaar, via een (vrijblijvend) abonnement van 45 euro per jaar, inclusief het gebruik van het bakje. “De overstap naar GFT-bakjes is een logische en duurzame keuze,” zegt Franky Demon, schepen van Openbaar Domein. “De zakjes scheuren vaak of worden opengepikt, wat zorgt voor vervuilde straten. Met de bakjes lossen we dat probleem op én bieden we meer gebruiksgemak.” Volgens de schepen zal dit ook het sorteren verbeteren: “Wie zijn GFT gemakkelijk kan aanbieden, gooit automatisch minder in de restafvalzak. De verwerking van restafval is veel duurder dan compostering van GFT.”
Het restafval wordt voortaan tweewekelijks opgehaald, in totaal 26 keer per jaar. Die keuze is bewust gemaakt om inwoners aan te moedigen beter te sorteren. “Wie goed sorteert, heeft nauwelijks nog restafval,” aldus schepen Demon. Restafvalzakken worden iets duurder: een 60 literzak wordt 2,5 ipv 1,70 euro, een 30 liter-zak wordt 1,25 euro ipv 0,85 euro.
“Door GFT, papier, PMD en glas apart te houden, blijft er weinig restafval over. Zo dragen we samen bij aan een properder Brugge én halen we de Vlaamse doelstellingen tegen 2030.”
“Binnen IVBO streven we samen naar minder restafval en meer circulaire oplossingen. Elke gemeente kiest de aanpak die het best aansluit bij haar situatie. Gewichtsdiftar is de juiste weg om grote hoeveelheden restafval terug te dringen; voor Brugge is – gezien de situatie – volumediftar van GFT de logische verfijning van het bestaande systeem. Dit toont dat we binnen IVBO flexibel werken, maar altijd met hetzelfde doel: een duurzame regio met oplossingen voor iedereen,” zegt Pieter Marechal, voorzitter van IVBO.
Ook het systeem voor groenafval en snoeihout wordt vernieuwd. OVAM zal het gebruik van de groenafvalzak verbieden, dit wordt vervangen door een rolcontainer met abonnement, die 21 keer per jaar wordt opgehaald: van maart tot november om de veertien dagen, plus een extra beurt in januari. De abonnementsprijs hangt af van het volume van de container (140, 240 of 360 liter). De kerstboomophaling in januari blijft gratis. De snoeihoutophaling op afroep blijft behouden: inwoners kunnen vier keer per jaar snoeihout laten ophalen tegen 15 euro voor maximaal 20 bundels. Uiteraard blijft het ook mogelijk om groenafval naar het recyclagepark te brengen.
“Met deze duidelijke regeling maken we het sorteren eenvoudiger,” besluit schepen Franky Demon. “Het nieuwe systeem is logisch, eerlijk en milieuvriendelijk. Zo zetten we opnieuw een stap vooruit naar een proper en duurzaam Brugge.”
Foto©Stad Brugge : Franky Demon en Pieter Marechal







