Stad Brugge lanceert de gloednieuwe StadsApp. Deze applicatie voor de smartphone is nu de snelste manier om een afspraak of melding te maken bij de Stad. Het is een mijlpaal in de mobiele dienstverlening.
Gebruikersonderzoek
Burgemeester Dirk De fauw: “De Brugse StadsApp moest voor ons een absolute meerwaarde bieden. Samen met Cronos Public Services en haar experten hebben we uitgebreid de succesfactoren van zo’n app bestudeerd. We hebben ook een uitgebreid gebruikersonderzoek gevoerd naar onze digitale dienstverlening. Klantgerichtheid staat centraal in onze digitale strategie. Bewoners, bezoekers en ondernemers moeten op een gebruiksvriendelijke, laagdrempelige en toegankelijke manier vlot online toegang hebben tot al onze diensten. Dankzij de StadsApp kunnen gebruikers op eenvoudige wijze een afspraak vastleggen en een melding maken. Ook voor heel wat online aanvragen kun je er terecht. Algemene vragen, suggesties en zelfs complimenten zijn welkom in de StadsApp. We zijn bijzonder trots op het resultaat.”
Het gebruikersonderzoek vormde enerzijds de blauwdruk voor de ontwikkeling van een nieuwe website, die er in de loop van 2023 komt. Anderzijds kreeg de Stad dankzij het onderzoek een heldere kijk op hoe het stadsbestuur met een eigen app voor een uitgesproken meerwaarde zou kunnen zorgen.
Schepen van Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal: “We kwamen tot de vaststelling dat de Bruggeling niet zit te wachten op een app die als een Zwitsers zakmes ‘van alles een beetje’ kan. De meerwaarde zou hem net zitten in een app die zich op een beperkt aantal toepassingen richt en daarbij gebruik maakt van de unieke troeven van een mobiele app. Denk maar aan de mogelijkheid om foto’s te maken of om je locatie te delen. Uiteindelijk destilleerden we uit dit gebruikersonderzoek twee concrete toepassingen waarrond we onze app opbouwden: een afspraak maken bij de Stad en een melding maken bij de Stad.”
Integratie met bestaande systemen
Samen met de ontwikkelingspartner icapps, onderdeel van De Cronos Groep, koos de Stad er resoluut voor om het eigen ontwikkelingswerk te enten op dezelfde taal en technologie die ook op Vlaams niveau wordt gebruikt. Dit zal het in de toekomst mogelijk maken om functionaliteiten die Vlaanderen ontwikkelt, naadloos te integreren in de Brugse StadsApp.
Schepen van Smart City Minou Esquenet: “De app die we vandaag lanceren, is er een op maat van de Bruggelingen. De app sluit naadloos aan op de bestaande dienstverlening van de stad: enerzijds het online afsprakensysteem van de Stad en anderzijds het platform waarmee onze medewerkers meldingen van burgers capteren, opvolgen en afhandelen. Tegelijkertijd legden we ons oor te luister bij Vlaanderen. Want daar werd onlangs een app rond het Burgerprofiel in de markt gezet. Wij zorgden ervoor dat onze app naadloos op die van Vlaanderen aansluit.”
Dirk Deroost, mede-bestuurder van De Cronos Groep, pikt hier verder op in: “Cronos Public Services is al meer dan twintig jaar een vertrouwde partner van verschillende Vlaamse overheidsinstellingen. Vanuit De Cronos Groep hebben we de experten met kennis en ervaring om dergelijke projecten van a tot z te begeleiden. Hier kijken we terug op een succesvolle samenwerking met de Stad Brugge, met deze StadsApp als mooi resultaat.”
Iets melden aan de Stad
Jaarlijks ontvangt Stad Brugge meer dan 11.000 meldingen, van het signaleren van een onveilige verkeerssituatie tot het melden van een kapotte schommel. Deze meldingen komen grotendeels binnen via brugge.be. Vanaf nu kunnen meldingen dus nog sneller worden gemaakt via de app.
De melder kan in de StadsApp kiezen uit een korte keuzelijst of via een trefwoord een thema opzoeken. Met de ingebouwde gps deelt de app de juiste locatie en kan de gebruiker meteen een foto uploaden. Na het formuleren van een korte omschrijving kan de melding worden verzonden. De app maakt slim gebruik van de functies van het telefoontoestel om nog efficiënter en sneller een melding aan het stadsbestuur door te geven.
Schepen van Smart City Minou Esquenet: “Gebruikers met een account kunnen bovendien in realtime de status van hun melding opvolgen. Iedere status krijgt een eigen kleurencode en door op het scherm te klikken, krijgt de gebruiker een update over de status te zien. Zo ben je als melder meteen mee met de laatste informatie.”
Een afspraak maken
Ieder jaar worden meer dan 40.000 afspraken gemaakt bij de Stad. Vanaf nu kan men in enkele kliks via de StadsApp een afspraak maken of een online aanvraag indienen. In totaal biedt de Stad mobiel meer dan 160 diensten aan, waarvan 100 die je ook online kunt aanvragen en een 60-tal waarvoor je meteen een afspraak kunt boeken.
Schepen van Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal: “Bij sommige dienstverlening is persoonlijk contact nog steeds een vereiste. Dat is bijvoorbeeld het geval bij het aanvragen van een Kids-ID, het aangeven van een huwelijk of het inwinnen van advies over onze energiepremies. De app toont je de beschikbare locaties en mogelijke data om je afspraak te boeken.”
In de StadsApp staat alle info over de dienstverlening van de Stad. Je leest er of een afspraak verplicht is en je kunt op basis van de eigen agenda meteen een afspraak inboeken. De geboekte afspraak kan daarna worden geraadpleegd in de app op voorwaarde dat je een account hebt aangemaakt.
Wedstrijd
Ter gelegenheid van de lancering van de StadsApp organiseert de Stad een leuke wedstrijd. Burgemeester Dirk De fauw: “We dagen alle Bruggelingen uit om de app te downloaden en zo op zoek te gaan naar de te winnen prijzen. Dankzij de kaart zie je waar je moet zijn om je opdracht uit te voeren. Zo maak je kans op een cadeaubon ter waarde van 50 euro!”
De StadsApp is vanaf 8 november 2022 beschikbaar in de Google Play- en de Apple-appstore.
Meer info over de StadsApp en de wedstrijd staat op brugge.be/stadsapp.