VBRO

Start werkzaamheden herinrichting R30 Brugse stationsomgeving

Woensdag was er in Brugge de eerste oficiële spadestreek voor de ingrijpende werkzaamheden aan het Station. Dat dit de te mijden omgeving wordt de komende twee jaren, dat is inmiddels wel duidelijk. Maar het resultaat straks zal uiteraard wel uniek zijn. Zoals het de traditie is waren er bij zo’n gelegenheid diverse toespraken. Je leest hier de speeches van Schepen van Openbaar Domein Franky Demon en vooreerst die van Burgemeester Dirk De fauw.

“Geachte aanwezigen,

Geachte Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit,

Ik ben heel blij om vandaag minister Annick De Ridder in Brugge te verwelkomen. En dit voor een persconferentie voor een heel belangrijk project, namelijk de herinrichting van onze ring, de R30, ter hoogte van het station.

U ziet het: onze stationsomgeving is vandaag erg druk en niet voor alle weggebruikers even veilig. Auto’s, bussen, voetgangers, fietsers, uitzonderlijk vervoer, taxi’s… komen op te veel momenten samen op het drukste Brugse verkeersknooppunt. Op piekuren steken maar liefst tot 2.500 voetgangers per uur de ring over. Per dag passeren er gemiddeld 15.000 fietsers.

Het Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Brugge willen in eerste instantie de verkeersveiligheid van alle weggebruikers in de stationsomgeving verbeteren, de doorstroming van het verkeer op de ring bewaken en de stationsomgeving aantrekkelijker maken.

Vooraleer we vooruit kijken, blik ik heel kort toch even terug. De werkzaamheden die nu starten, kennen een lange voorgeschiedenis. Het huidig project vloeit voort uit de ‘Toekomstvisie R30’, een studie van AWV en Stad Brugge die in 2015 werd afgerond. Sindsdien vond heel wat bijkomend onderzoek plaats en de aanpak van de stationsomgeving werd als prioritair project naar voren geschoven. Voor de aanpak van die deelzone werden vervolgens alle noodzakelijke procedurele stappen doorlopen.

In februari 2022 al werden eerste oplossingsvoorstellen voor de ruime projectzone op een infomarkt aan omwonenden, pers en andere geïnteresseerden voorgesteld. Tussen 2022 en 2024 werd vervolgens de procedure doorlopen om voor de uitvoering van deze opdracht een consortium te vinden. In januari 2024 werd deze opdracht gegund aan het team bestaande uit aannemer Boskalis en architectuurbureaus Bosch Slabbers en ZJA uit Nederland. Ondertussen zijn we alweer anderhalf jaar verder en een uitvoerbare omgevingsvergunning rijker. We kunnen dus, eindelijk, van start gaan met deze belangrijke werkzaamheden.

Dames en heren,

Een moment als vandaag is belangrijk om ook even iedereen expliciet te bedanken. Ik denk in eerste instantie aan alle betrokken Vlaamse en stedelijke administraties en aan onze lokale politie. Als Stad wensen we expliciet AWV te bedanken voor de uitstekende samenwerking in dit dossier. Ook Interparking willen we bedanken: de ingreep voor de verplaatsing van de Kiss & Ride van het Stationsplein naar parking Station is immers een cruciaal puzzelstuk gebleken. Ook hier is er dus opnieuw een heel goede samenwerking met de mensen van Interparking. Ik wil uiteraard ook de aannemer bedanken voor het voortraject, en tegelijk veel succes wensen voor het traject dat komt. Het gaat immers om ingrijpende werkzaamheden op een zeer druk en visibel punt in onze stad. We vertrouwen erop dat jullie er alles aan zullen doen om deze werkzaamheden steeds in goede banen te leiden.

En zo kom ik tot de effectieve verdere uitvoering en fasering van de werkzaamheden. Daarover krijgt u dadelijk meer info. En straks blik ik, samen met de minister, nog even vooruit. Want de Stad heeft uiteraard ook buiten de stationsomgeveing nog veel noden, wensen en ambities.

Maar eerst geef ik graag het woord aan Franky Demon, schepen van Openbaar Domein. Daarna komen Kathy Vandenmeersschaut, Administrateur-Generaal van het Agentschap Wegen en Verkeer en uiteraard minister Annick De Ridder aan het woord.”

 

Schepen van Openbaar Domein Franky Demon

“Geachte aanwezigen,

Beste burgemeester, beste Vlaams Minister van Openbare Werken en Mobiliteit,

Als schepen van Openbaar Domein kan ook ik deze werkzaamheden uiteraard alleen maar toejuichen. Onze Brugse ring heeft vandaag immers niet de beste naam. Met de ondertunnelingen voor fietsers en voetgangers zal de site niet alleen veiliger zijn, maar maken we ze meteen ook groener en aantrekkelijker. Als schepen van Openbaar Domein is deze investering in een van de drukste en meest bewandelde pleinen van de stad heel belangrijk voor mij. Zowel de pendelaar die in Brugge woont en dagelijks de trein neemt als iedere bezoeker van onze stad zal via het mooie en vernieuwde plein het station kunnen inwandelen. Het station is een belangrijke plaats: het is een plaats waar mensen toekomen en vertrekken, alsook de plaats waar hun eerste en laatste indruk van de stad ontstaat. De werkzaamheden zullen ervoor zorgen dat door een betere doorstroming het ook voor de Brugse fietsers en voetgangers veiliger wordt. Het station is het vertrekpunt naar de stad en de vesten, een park van zeven kilometer lang rond de stad. Deze aanpassing zal de Bruggeling en bezoeker aantonen dat Brugge groen, veilig en leefbaar is.

Volgende ingrepen zorgen voor een groene en aantrekkelijke look:

  • het Stationsplein wordt omgevormd tot een Stationspark, een aantrekkelijke ruimte met veel groen en met een nieuwe mooie fontein in de vorm van het ‘ei’ van de Brugse binnenstad. Deze ruimte is voor vele bezoekers de toegangspoort tot de stad. Voor de groenaanleg kiezen we voor een groenpalet dat het jaar rond kleur zal brengen op het Stationsplein.
  • de vestenpassage onder de R30 verbindt het groene Stationspark met de vesten waar twee nieuwe mooie bruggen in cortenstaal de verbinding met de Begijnenvest maken. Hierdoor zullen de vele bezoekers en gebruikers van het station dagelijks kunnen geniet van een minder gekend maar zeer mooi gedeelte van de vesten.
  • in functie van goed nabuurschap realiseren we een groene buffer waar momenteel de Ketsbruggeparking is.

Ook voor sporters, ook een bevoegdheid van de Minister, vormt de R30 vandaag een extra hindernis. Op de vestenroute loop je vandaag zorgeloos langs de vesten, over het brugje aan het Minnewater, langs de Begijnenvest … en opeens ‘bots’ je op het kruispunt aan de Oostmeers, waar er niet veel plaats is voor wandelaars en joggers. Aan de verkeerslichten sta je ter plaatse te trappelen. Als je uiteindelijk oversteekt, kom je op een voetpad van slechts enkele tegels breed. Met de realisatie van de Unesco-passage zullen we zoals de burgemeester al aanhaalde die vestenroute verplaatsen naar het Koning Albert I-park. Geen drukke ring die je moet kruisen, enkel de Oostmeers waar een voetgangersvriendelijk verkeerslicht komt dat steeds op groen staat. Enkel als een auto gedetecteerd wordt, springt het licht voor de voetgangers kortstondig op rood. Vervolgens zit je in ons mooie park waarna je de ring zal kruisen via twee brede tunnels. Geen konijnenpijpen, maar wel relatief korte tunnels met een kort open stukje in de groene middenberm. Uiteindelijk kom je dan aan de Passantenbrugjes uit. Het verschil met vandaag kan niet groter zijn.

Het zijn kortom slimme en doordachte investeringen die bewijzen dat ‘mobiliteit’ over meer gaat dan enkel over ‘verkeer’. Ja, we pakken zwarte punten aan, maar het gaat in belangrijke mate ook over publieke ruimte, over erfgoed, over recreatie…

Van de R30 Stationsomgeving maken we van het grijze Stationsplein een Stationspark. Wat meteen ook betekent dat we inzetten op klimaatadaptatie, op extra ruimte voor water… Ik wil dan ook Minister Annick De Ridder, haar administraties en alle partners van harte bedanken om hier de schouders onder te zetten. Op deze manier maken we van ingrijpende verkeersprojecten echte stadsprojecten.

We danken Vlaanderen voor de investering van maar liefst 25,5 miljoen euro. Ook als Stad investeren we hier fors met ruim 13,5 miljoen euro.”

Meer info

www.wegenenverkeer.be/brugge

www.brugge.be/projecten-R30

De brochure ‘Brugge in beweging’ met een overzicht van de werkzaamheden op en rond de R30, ligt ter beschikking in het Huis van de Bruggeling, in de deelgemeentehuizen en is te verkrijgen tijdens Buurt aan de Beurt.

Foto: Persdienst Stad Brugge

VBRO-Trotsplaat

VBRO-Trotsplaat